Årets F18-raid bjöd på fantastisk segling och äventyr

Nitton Formula 18 fanns på startlinjen i Saltsjöbaden på denna tredagardsraid som de senaste åren ersatt den mer extrema Archipelago Raid.

Konceptet med raidsegling passar de snabba katamaranerna utmärkt och Stockholms skärgård är den perfekta lekplatsen där vågade vägval ofta belönas med många placeringars skillnad, åt något håll. Team som inte excellerar på kryss-länsbanorna kan plötsligen vara med och slåss om topplaceringarna i en raid.

Raiden gick ut på att hitta ett tiotal check points per dag fördelade på två leg. Första leget tog flottan från Saltsjöbaden till ett lunchstopp i Björkskär i yttre skärgården. Sedan vidare till Finnhamn där seglare och funktionärer hade sin bas under två kvällar och nätter. Bastun, middag på restaurang och riktiga sängar är en del av konceptet, vilket gör raiden tillgänglig och samtidigt lagom äventyrlig för många team.

Andra dagen började med kryss norrut för att sedan bära av ut till de flacka, fantastiska skären på Gillöga. Det Holländska teamet som låg utsträckta på de mjuka, solvarma klipporna i lunchpausen ville nästan bryta racet och stanna kvar i paradiset. Alla var hänförda och ingen ville bryta upp. Starten på leg 2 i ostlig undanvind med gennaker bjöd på nya taktiska utmaningar när båtar på fel sida linjen tryckte upp andra båtar en bra bit för att sedan falla av till en perfekt start. Nästa check point ledde katamaranerna rakt genom Nassa i bra fart med dubbeltrapets. Skylten 7 knop noterade ingen, alla hade fullt sjå med att hålla reda på grynnor på sina Garmin och iPad-plottrar. Det gick för nästan alla. På fjärden på väg in mot möja spreds båtarna ut väldigt mycket för att sedan sammanstråla vid nästa check point och en sista, tight gippduell tillbaka till Finnhamn.

Sista dagen bjöd på sol och lite mer vind från NO, vilket innebar medvind hela vägen. En lång gennakerbog över Kanan till Bullerö och paus norr om Nämndö. Därefter ett underbart sicksackande över Ingaröfjärden med alla hemvändande familjeseglare som rundningsmärken och målgång i Saltis. Mungiporna var vid öronen och stannade där långt efter att prisutdelningen var över. Raidsegling är framtiden för F18 och F18 är den självklara klassen för alla som vill uppleva farten och äventyret. Det är också den givna klassen

Vann gjorde mesta raidseglaren Ekefalk och Söderström på samma poäng som superbröderna Claesson, båda teamen från KSSS. Trea blev Team Bushi med Pascalidis (GRE) / Dyrssen (SWE). Resten av resultaten finns på www.multicup.se

/Lars Linder