Rysk seger på Nord Stream Race

Det blev en rysk totalseger på Nord Stream Race. Flera av KSSS mål med deltagandet uppfylldes trots att resultatet uteblev. Läs skepparen Johan Rockström och rorsmannen Christian Hardings rapport efter sista etappen.

I torsdags förra veckan avslutades sista etappen av Nord Stream Race 2018, Helsingfors till St Petersburg. KSSS besättning representerade Sverige med Johan Rockström som skeppare och Christian Harding som rorsman, nedan berättar de om sista etappen och händelserna därefter och avslutningen i St Petersburg.

Starten gick onsdag eftermiddag inne i Helsingfors och vi var först iväg vid starten och ledde kryssen ut ur Helsingfors till rundningsmärket ”Helsinki”, en stor kasunfyr 10 sjömil söderut i Finska Viken. Solen sken och det blåste 10-12 knop från SSV, vid rundningen svängde fältet österut mot St Petersburg och hissade sina enorma 235 kvm stora assymetriska spinnakrar. På undanvinden visade Club Swan 50 båtarna färg och farten ökade genast till 10-15 knop, hela eftermiddagen och kvällen baklängeskryssade fältet på väg österut. I en entypsbåt som Club Swan 50 får besättningens hantering av båten och vägval direkt påverkan på fart varför positioner och ledningen skiftade hela natten, det var först på morgonen då vinden helt dog ut som fältet drogs isär när ny vind fyllde på söderifrån och de båtarna som låg längs ut ryckte ifrån.

I det läget låg vi bakom tyska båten och för att ta en plats bland de tre bästa behövde vi ha dem bakom oss i mål, när vinden ökade till 15-16 knop gippade vi in mot land för att söka en bättre och snabbare vinkel mot vinden in i mål. Samtidigt kom en dimma inrullande från söder så vi förlorade sikt på de andra båtarna och dessutom slutade alla AIS transpondrar märkligt nog att fungera när vi seglade nära ryska marinens övningsområden. Det var inte förrän strax för målgång torsdag eftermiddag som vi åter siktade de andra båtarna, då ledde ryska båten stort före danska med tyska båten strax bakom. Vi och finska båten fick kämpa om fjärde plats i mål och tyvärr drog vi kortaste strået och kom sist i mål.

Ursprungligt planerad distans för etappen var 160 sjömil men pga stiltjen under morgonen kortades banan av med med 20 sjömil så vi fick gå för motor ganska länge på väg till Kronstadt där införtullning i Ryssland skulle ske. Tyvärr var vi inte riktigt uppmärksamma när vi gick för motor, troligen för att alla varit vakna hela natten och de flesta inklusive vår navigatör låg och sov, och helt plötsligt hade vi en patrullbåt från ryska marinen som jagade ifatt oss. Vi blev uppmanade att stoppa och sedan bordade en RIB oss där två ryska officerare klev ombord, de påstod att vi varit inne på förbjudet militärt område och ville att vår italiensk/spanska kapten Juan Carlos, kallad JC, skulle följa med tillbaka till Patrullbåten. Efter två timmars diskussion med ryska marinens representanter med hjälp av Google Translate, de hade mycket begränsade kunskaper i engelska, beslöts att vår kapten skulle få 3000 rubel i böter. Kruxet var bara att de behövde skriva ett förhörsprotokoll i fem exemplar och då JC vägrade lämna vår båt var de tvugna att sitta kvar på vår båt hela vägen in till Kronstadt för att skriva alla fem exemplaren för hand.

Med samtliga fem båtar på plats i Kronstadt vid tullkajen gick det ganska smidigt med införtullningen och kön till passkontrollen överträffades bara av kön till toaletten då toan ombord på båtarna är avstängda och en hink är enda alternativen vilket få nyttjade under seglingen.

Efter införtullningen gick båtarna i konvoj över bukten vid St Petersburg och in i floden Nevas utlopp för att förtöja inne i staden alldeles nära de historiska kvarteren och det berömda Hermitaget. Det var en stor välkomstkommitté med TV kameror, speaker och åskådare, ryssarna är duktiga och lyckades göra en stor happening av Nord Stream Race var vi än var i staden. På fredagen var det först presskonferens på stadens marina museum med alla besättningar och ett 20-tal reportrar från olika ryska medier inom TV, radio och nätet. På scen fanns representanter från alla deltagande lag, KSSS representerades av Christian som varit vårt ansikte utåt sedan starten i Kiel. Där var även Commodoren i St Petersburg Yacht Club och representanter från både Nordstream och sponsorerna. Efter presskonferensen gick vi till stora kanonhallen på museet där en stor scen stod placerad med en enomt stor TV-skärm som bakgrund där bilder och film från racet visades. Priscermonin leddes två proffesionella presentatörer på engelska och ryska där priser för inshore, offshore och totaltplacering Nord Stream Race delades ut i form av pokaler, plaketter, stora glasbåtar och champagneflaskor. Stämningen var på topp och som sista aktivitet samlades deltagarna från alla besättningar på scen och vi blandade upp oss för ett sista gruppfoto.

På kvällen anordnades regattamiddagen i St Petersburgs klassiska fästning, Peter & Pauls Fästning, mitt inne stan. Det var en storslagen och påkostad bankett men närmare 200 deltagare från deltagande klubbar, arrangörer, sponsorer och andra dignitärer med underhållning under hela middagen men sång, dans och uppträdande. Mat och dryck serverades frikostigt och det var en festlig stämning och på det hela en mycket lyckad tillställning. Vi i det svenska laget bidrog uppskattat med några svenska snapsvisor under middagen när det serverades ryska vodka smaksatt med pepparrot och tranbär.

KSSS deltagande i årets Nord Stream Race var lyckat i så att vi nådde en av våra viktigaste målsättningar med vårt deltagande; att ge många medlemmar möjlighet att pröva på havskappsegling på hög nivå i snabba och häftiga båtar. Vi hade totalt 25 personer ombord under de fem deltävlingarna under racet och vi var dessutom det lag som hade flest kvinnliga deltagare. Sportslig resultat blev inte vad vi ursprungligen förväntade oss, totalt blev vi 4:a av 5 båtar, men med det vi vet idag så förstår vi att det kräver en helt annan satsning för att ta en topp tre placering eller till och med vinna Nord Stream Race. Alla tre teamen i topp seglade racet för även förra året med huvudsakligen samma besättning, dessutom seglar både det ryska och tyska laget en egen Club Swan 50 vid andra regattor och flera i besättningen är proffesionella seglare. Alla team utom KSSS var mer eller mindre samma seglare från första dagen till målgången I St Peterburg och hade möjlighet att förfina sitt kunnande om båttypen medan våra besättningar började om från början vid varje byte.

Sammanfattningsvis vill vi ändå påstå att KSSS medverkan i årets Nord Stream Race var en succé då vi byggde relationer och skaffade oss nya seglarvänner runt hela Östersjön och med alla våra medlemmars deltagande var vi den klubb som bäst levde upp till tävlingens slogan: ”Connecting Baltics through sports”.

Resultat Nord Stream Race 2018

1. Ryssland – Lord of Sail Asia
  2. Danmark – Fredrikshavs Sejlklubb
  3. Tyskland – Norddeutcher Regatta Verein (Hamburg)