KSSS Blogg: Seger för Artemis i Bermuda

Så kom den under dramatiska former, KSSS teamet Artemis Racings första seger i en Americas Cup-deltävling. Förutsättningarna som Bermuda (fö en väldigt trevlig plats för segling) bjöd på kunde inte varit bättre: sol, 27 grader varmt och 6-7 m/s.

Eftersom det inte seglats alls på lördagen i brist på vind skulle det seglas tre seglingar på söndagen med dubbla poäng för totalen. Artemis var på hugget från början och tog en andra plats i första seglingen.

När det sedan drog ihop sig till start 2 dyker plötsligt en domarbåt upp i fältet och frontalkrockar med Artemis som bryter sitt peke (vilket innebär att man inte längre kan använda sin code zero) och får skador på skrovet.

Genom en herkulisk insats av följebåten lyckas man få loss lösa delar, laga det som är mest trasigt (inlklusive code zero som inte går att använda utan peke) och till slut få ihop båten så pass mycket så att det är värt att försöka starta igen (starten togs om iom att incidenten inte var Artemis förskyllan). Jag vill här understryka att det är lätt att det blir mycket fokus på de fem superseglarna som är på båten men kring dem finns ett team med shore crew, sail coacher, sparringseglare och många andra som alla också är på en internationellt ledande nivå.

Så vad händer i race två? Artemis exploderar iväg tar starten och drygar sedan ut sin ledning in i mål. En comeback helt i mediernas smak och kommentatorerna är i uppror. I sista seglingen vinner Nya Zeeland men Artemis lyckas på sista länsen in mot mål passera Oracle till en fjärdeplats vilket precis räcker för totalseger i regattan med serien 1,2,4!

Detta var en otroligt viktig seger för Artemis. Även om Torbjörn Törnqvists team med Iain Percy  i spetsen kryllar med skickliga seglare, konstruktörer, båtbyggare mm behöver man också framgångar för att bygga självförtroende i teamet och få arbetsro. Och att vinna i det här fältet är inte alldeles lättvindigt med i stort sett alla världens bästa seglare på plats.

Som möjligen varandes den utanför teamet som har bäst insikt i detsamma kan man konstatera några saker som jag tror kommer att verka till Artemis fördel över tid. Bland dessa finns ett starkt ledarskap hos Iain Percy som över tid stuvat om i teamet för att uppnå bästa möjliga resultat. Man har också sannolikt den kanske mest begåvade rorsmannen för den här typen av båtar i Nathan Outheridge som med sin bakgrund som världsmästare både i 49:er och Moth behärskar foilande katamaraner bättre än de flesta. Detta är extra viktigt då det oftast är rorsmannen som styr hur båten foilar. Slutligen har man en engagerad huvudman i Torbjörn Törnqvist som är djupt insatt i såväl teamets som cupens utveckling.

På olika håll, tex i Sverige, fanns det sådana som i olika medier efter eventet i Göteborg inte var sena att kritisera teamet trots, eller möjligen på grund av, en ganska grund kunskap i ämnet (vilket väl iofs är ett tidens tecken).

Det finns såklart inte några garantier för hur det kommer att gå 2017 men alla förutsättningar finns för att det skall kunna gå hela vägen. Med detta sagt får man konstatera att det finns 5 andra team som också fyllts upp med världens bästa seglare som tänker likadant. Det enda vi vet är att det kommer att bli the greatest sailing show on earth 2017. Låt oss därför glädjas åt den här framgången för KSSS Team Artemis och har man möjlighet kommer det att vara väl värt att åka till Bermuda om 1,5 år och titta!

Staffan

PS - Några specialare kring fleet racing med AC 45:or som kan vara värda att känna till:

  • Starten är ju viktig i all segling men i ACWS är den ännu mer avgörande. De facto är det så att den som kommit först till första märket (efter den inledande halvvinden) har i 6 av de 7 senaste racen stått som vinnare.
  • Eftersom båtarna stannar upp extremt mycket i slagen vill man slå så lite som möjligt. Detta innebär att man sas blir fast på den kant som man väljer i gaten eftersom man vill komma så nära layline som möjligt innan man slår igen. Om det kommer skift eller olika tryck på de olika kanterna så är man där man är i en AC45, mitten är väldigt sällan i spel. Således blir seglingarna i lätt vind lite lotteriorienterade, när trycken kommer och går på olika kanter eller vid skift. Detta drabbade tex Artemis och ORACLE i första seglingen i Göteborg när det kom ett 15 gradigt skift medan NZ och BAR drog en vinstlott. Med detta sagt innebär det också att det finns bättre chanser att segla upp sig än vad som kanske varit fallet i ett vanligt fält om man i gaten separerar från båtarna framför.
  • Starten i halvvind är extremt svåravvägd. Är vinkeln tillräckligt bra ger det högre fart att ta starten i lä. Men är vinkeln mot vinden bara lite för dålig blir man istället överkörd av båtarna i lovart och hamnar sist. Detta är en extremt svår konstart men en som Artemis behärskade väldigt bra i helgen.
  • I vindar på mer än ca 6 m/s använder man inte längre sin code zero. Att det blåste tillräckligt i söndags var således Artemis smala lycka efter det att peket gått sönder och man inte längre kunde använda code zeron.

DS

Läs mer från Staffan på Ordförande har ordet