Analys: Hyundai seglade fel

Det blir en kort kvällsrapport här på söndagkvällen. Alla båtar har passerad Korsöhalsen och styr nu söderut på Gotland. Som jag skrev tidigare har Estniska Cookson 50 Furiosa brutit med ett trasigt storsegel. Enligt uppgifter skedde det i samband med en ”kollision”. Ja, Furiosa och en ytterligare båt låg tätt intill varandra och i en vindby lutade de olika och den andra båtens mast ska ha tagit i Furiosas storsegel vilket fått till följd att det skörades.

Jag skrev också att 100-fotaren Hyundai hade vänt. Och förklaringen är att de seglade fel vid Sandhamn.

I banbeskrivningen står att man ska ha Björkö Båk (eller vad nu Tower Beacon betyder) till styrbord. Lika så ska den röda pricken vid Korsöhals vara till styrbord. Hyundai styrde i stället ner i sundet mellan Björkö och Korsö och sedan ut mot Almagrundet. De vände sedan en bit ut på havet och, antar jag, rundade den röda pricken vid Korsöhals. Det räcker ju inte med att bara passera den.Hyundai_seglade_fel

Det går fort ute på havet. Täten är nu i höjd med Gotska Sandön. Och vinden vred uppenbarligen så mycket att de styr ner mot Sandön och Gotland utan att behöva slå.
I Classic-klassen har Gerdny som enda båt gjort ett slag västerut. Återstår att se om det ger resultat.

Från Gotska Sandön är det 25 Nm till Fårö och täten lär vara vid Fårö till midnatt. Det är ungefär 105 Nm till Hoburgen. Första båt kan vara där runt klockan åtta i morgon måndag.


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström