Analys: Tisdag morgon

Onsdag morgon var jag nära att skriva i rubriken. Det är ju ofta onsdag när den stora massan går i mål på ÅF Offshore Race, men i år går det fort. Inte så mycket vägval. Inte så mycket bleken.

Natten har flutit på kan man väl säga. En båt bröt i går kväll. Dominant 95 Eländet i doublehanded-klassen utgick, och jag har ingen koll på orsaken just nu. De låg bra till.

En annan mindre händelse är att rundningsbojen utanför Visby började röra på sig och sjöräddningen fick rycka ut.

Vindarna har under natten varit övervägande väst, precis som igår kväll. De ökade lite och det har blåst upp mot 10 meter. Men nu verkar det avta igen. Det är också lite svagare vindar närmare Sandhamn. Prognoserna för tisdagen tyder som sagt på avtagande vind och även vridande mot sydväst och ikväll kanske syd nära Gotland. Till natten kan det bli riktigt lätta vindar. De som gick i mål i natt kan ha en fördel.

Classic-båtarna har gått i mål liksom flera av de större båtarna. Det var ju lite dramatik när första båt gick i mål i går kväll. Classic-båtarna Britt-Marie och Beatrice Aurore låg ju först i spåret. Men långt bakom kom 100-fotaren Hyundai ångande i farter en bra bit över 15 knop. Vid Almagrundet skilde nästan en timme till Britt-Maries fördel. Men ju närmare mål, desto mer avtog vinden. Och i sundet mellan Sandön och Korsö var det i princip vindstilla. Jag gissar att besättningen på Britt-Marie tittade mycket akteröver mot den stora blå båten. Kanske även mot de efterföljande Classic-båtarna som inte var alltför långt bort. Britt-Marie höll dock undan och tog den så åtråvärda line honors, först i mål. Marginalen blev en båtlängd. Ungefär en minut.

Segrare i Classic blev favoriten Ballad med Patrick Salén. Marginalen till tvåan blev 43 minuter. Tvåan är för mig en överaskning. Gaffelriggaren Asagao med Kjell Nilsson som skeppare. Asagao brukar dock seglas väl, men jag trodde inte det skulle räcka till en plats på pallen. Trea blev den stora skärgårdskryssaren Beatrice Aurore med Fredrik Brodin som skeppare. Refanut blev fyra, endast en och en halv minut bakom Beatrice Aurore.

I SRS Big Boat tog den gamla Whitbread-båten Rothmans segern. Marginalen blev dock ganska knapp till slut, 22 minuter. Om inte Hyundai seglat fel i början av racet och fått vända om så kanske de vunnit. Det gäller även banrekordet som de missade med ungefär 15 minuter.

I ORCi Big Boat tog Thomas Blixt ytterligare en av sina många segrar. Här blev segermarginalen 19 minuter till tyska Outsider.

I övriga klasser väntas de flesta i mål under dagen. Nägra större båtar är just nu på väg in, men den stora delen ligger strax norr om Gotska Sandön.

I klass ORCi A leder Club Swan 42 Regina 2.0 i mål. Jag tror det ska mycket till om någon nu ska ta segern från Regina. MC 38 Carbonara, som gått snabbt på hemvägen ligger tvåa i mål, men här finns möjligheter för bland annat Sydney 40 Rush och även IMX 40 FoXy Lady. Möjligen även IMX 40 Du Soleil, men vinden avtar och det blir tufft för de kvarvarande att göra nått åt pallen.

I klass ORCi B leder västeråsbåten Stormsteg, en Dehler 36, med 44 sjömil till mål. Här är First 40.7 Absolute Blue i täten på rundningsrapporten Visby, men det är fel. Pro4u, First 36.7 är just nu tvåa med estniska Reval café på tredje plats. Det är dock väldigt tätt och det skiljer bara minuter ner till efterföljarna Pina-M, Absolute Blue, Elan, Jeniffer och Valdemarsvik. Pinta, Jeniffer och framför allt Elan är ju långa båtar som kan ha fördel av en halvvindsbog. Jag har inte koll hur mycket handikappsystemet tar hänsyn till detta. Strax efter lunch vet vi hur det går här.

I SRS A har norsk-svenska Altus Power ångat på starkt från Hoburgen. De leder i mål och har ett riktigt bra läge för att vinna. X-35 Segel & kapell har rapporterats etta vid Alma, vilket förståss är helt fel. Det är Visbytiden som hoppat över till Alma-listan. Jakten på pallen står främst mellan Team Wonderboo och två Arcona 430, Zelma och L’Arc III Bianchi. Att Teknova leder i Visby tror jag också är fel.

I SRS B är det också en hel del knasigheter i rapportlistorna. Primadonna leder inte vid Alma, och Friendship leder inte i Visby. Dessa båtar kan vi räkna bort. Däremot är Diva 39 Silverfågel i täten. GS 37 Amarone jagar och så även J/109 Matador. Bara några minuter efter ligger Corby 33 Team Harken och Dehler 36 Shakira.

I SRS C är det några kvar som inte passerat Hoburgen ännu. De lär få en lång resa hem i den avtagande vinden. Även här är det riktigt tätt mellan båtarna. X-332 Trixie har ett litet grepp före Comfortina 38 Adeline och Mithril. Daiquiri, Tjaka och La Dolce Vita är också med i kampen om pallen. Även Scampin Bojboj ligger med bra just nu. Men med tanke på väderprognosen kan det bli tufft här. Här väntas målgång fram mot sena eftermiddagen.

I SRS Doublehanded har Pac-Man gått i mål, och jag tror de har goda chanser att vinna. Arcona 430 Wilma är på väg in mot mål just nu, men tiden är ute mot Pac-Man.Tycker Groovie ser ut att ha långt kvar, men pallen är inom räckhåll. Shogun smyger lite i stealth mode då de inte syns på AIS:en och inte heller rapporterat vid Visby. Blurs och Groovies tider i Visby är fel. Pac-Man leder där före Wilma. Groovie ska vara sexa i Visby och Blur lite längre ner.

Det var morgonrapporten.


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström