Djupanalys: Big Boat

Så kommer här en snabb genomgång av Big Boat-klasserna. Tre båtar i SRS och fem i ORCI. Först lite väder. Som vanligt ser det lite olika ut på olika prognoser. Lita inte på en, kolla flera. Men det verkar bli i huvudsak västlig vind. Halvvindsbana fram och tillbaka, typ.

Första natten ser ut att bli förhållandevis lugn med vindar runt tre fyra meter. På tisdag morgon ser det ut att bli upp mot tio meter och natten mot onsdagen ser det ut att dra i ordentligt med vindar runt 15 meter, från väst.

En del prognoser visar dock på lite er sydvästlig vind på måndageftermiddagen, speciellt mot sydöstra Gotland. Och mycket regn ser det ut att bli, speciellt under tisdagsdygnet. Hoppas ni har bra sjökläder.

Sedan ser jag att några inte varit speciellt aktiva på sina båtsidor, på tävlingens hemsida. Vid en liten koll på marinetraffic.com ser jag då att Dynamic 35 Existens troligen inte kommer till start. Andra inaktiva är Farr 30 Happy Yachting och Dufour 36 Aira. De senare båtarna finns ju i närheten av Stockholm och därmed behöver ju inte en inaktiv sida betyda att de inte ska vara med.

Så till ORCi Big Boat. Lite tråkigt att det bara blev fem båtar här, och att man inte drar gränsen på samma vis i båda Big Boat-klasserna. I SRS-dras gränsen för Big Boat vid SRS 1,600 vilket motsvarar ungefär 505 i ORCi GPH. Nu drog man gränsen vid 480 ungefär.

Favorit bland de fem i ORCi B borde vara svenska TP 52:an Blixt. Men jag har dålig koll på de andra. Tror dock inte estniska Furiosa har så mycket med täten att göra. Furiosa är en Cookson 50 och var tidigare en norsk båt med namnet Camilla. Rolf Relander har tidigare seglat First 50, men aldrig nått placeringar över mitten.

I SRS Big Boat är det tre deltagare. 100-fotaren Hyundai med Claes Brunnhage som rorsman. Finska W60 Tokio II som är en charterbåt där man kan köpa en plats och den gamla Whitbread-båten Rothmans med Bo Ahlström och Bob Erixon. Ingen av dessa känns väl speciellt heta. Jag drar till med Rothmans som klasssegrare här.

Nu är alla klasser genomgångna och tävlingarna kan börja.

Naturligtvis kommer det ett inlägg under sena lördagen med lite inför-snack. Och sedan blir det som vanligt en massa inlägg under tävlingens gång. Och precis som förra året hamnar en del inlägg hos KSSS.


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström