Djupanalys: ORCi-klasserna

Det är dags att gå igenom de två ORCi-klasserna A respektive B. Det finns ytterligare en ORCi-klass. Det är ORCi Big Boat som får ett eget inlägg tillsammans med SRS Big Boat. Om vi då tar och börjar med ORCi B så är det 18 deltagare varav endast fem är svenska. Men de svenska har goda chanser att knipa pallplatser. Kanske till och med alla tre.

Några heta svenskar saknas dock. Bland annat saknas ju förra årets vinnare First 40.7 Aida och First 40.7 Blueprint. Kanske är de hemma och vilar upp sig inför ORCi-mästerskapet i Köpenhamn om ett par veckor.

Jag börjar med att nämna X-35 Valdemarsvik som valt att segla ORCi i stället för SRS som de andra 35:orna. Ombord finns som vanligt min bror Jesper som mest ägnar sig åt navigering, men även en del styrande antar jag. Naturligtvis håller jag ett extra öga på den båten. Jag ser dem dock inte som någon favorit i klassen, men med rätt vindar så kan de nog vara med och nosa på en pallplats.

Huvudfavorit är ju förståss First 36.7 Team Pro4u med Patrik Forsgren. I besättningen ingår också Christian Hadenius. Team Pro4u satsar förståss på mästerskapen i Köpenhamn och har redan varit en vända söderut och kört både ”för-VM” och Kieler Woche. I Kiel slutade de trea i klassen efter en tung start på regattan. De vann EM förra året och blev tvåa på VM 2014. Så klart är de favoriter här.

First 40.7 Absolute Blue med Hans-Åke Norstedt är alltid med i toppen. Trea förra året och seger året innan. De blev dessutom tvåa på Sandhamn Open tidigare i år. Absolute Blue lär vara med högt upp även i år.

Estniska Salona 38 Reval Café dyker upp i Sverige i bland. Senast 2013 då de slutade femma på ÅF Offshore Race. På mästerskapen håller de sig ofta högt upp och så även på förra årets EM hemma i Estland där de blev sexa av 27 i klassen. För några veckor sedan seglades Baltic Offshore Week i Tallin. Men då gick det rätt dåligt. Jag tror dock de tar lite revanch nu och seglar snabbt runt Gotland.

Norrköpingsbåten Perfect Excuse Too, X-362 med Stefan Peterson är en båt som ofta seglas väl och är med högt upp, om de kommer i mål. De har nämligen brutit två gånger de senaste fyra åren. 2009 vann de, och om jag minns rätt van de väl även totalt det året.

En liten dark horse kan nog vara den tyska Swan 48 Elan. Senast de deltog här slutade de på en sjätteplats. Båten är ju flera meter längre än de flesta andra i denna klass. Men säkert också tung.

Mina tre favoriter i denna klass är: First 36.7 – Team Pro4u, First 40.7 – Absolute Blue, Salona 38 ibc – Reval Café.

Hoppar vi så över till ORCi A så ser vi även i denna klass 18 båtar. Jag trodde dock att de tre största, Swan 56 Latona, MC 38 Carbonara och Elliot 45 Blagodarnost 2 skulle segla i Big Boat-klassen, men så blev det tydligen inte. Eftersom de drog gränsen för Big Boat vid 1,600 i SRS så borde det ha varit 500 i ORCi. Dessa två siffror är jämförbara.

Här är det betydligt fler svenska båtar. Bara fem är utländska av de 18 anmälda.

Bland favoriterna här finns de två IMX 40:orna FoXy Lady och Du Soleil II. FoXy Lady har ett litet övertag om man ser på resultaten från ÅFOR de senaste åren, men Du Soleil vann Sandhamn Open både i år och förra året. Där var dock inte FoXy Lady med. Vem som blir först här kan man ju bara gissa.

Ker 39 Vencom med Johan A Gustafsson bör trivas bra om det blir mycket öppna bogar. De slutade tvåa förra året och de har tidigare vunnit två gånger med Salona 37 Feelgood. I besättningen ingår bland annat Segelmakare Henrik Ottosson och Stena Line-kaptenen Martin Nilsson.

Ralf Aspholm och hans team har till i år skaffat en ny båt. M.A.T. 1180. En lätt och snabb skapelse, byggd i Turkiet. De har ännu inte deltagit på någon tävling med nya båten och det ska bli intressant att se om de fått fart på den. Rutinerade Roger Nilson navigerar och Matt Humphries är taktiker.

Jacob Wallenberg har i år bytt sin träbåt Regina mot en modern Club Swan 42. Även här finns det rutinerade herrar i form av Tom Whitmore, Gutta Johansson, Tomas och Stellan Gross och Henrik ”Sputte” Baltscheffsky. Och det är klart…med mycket halvvindar så lär en Club Swan 42 dra i väg bra med sin stora gennaker. Men flera av konkurrenterna har ju liknande segelsättning.

Även extrema MC 38 Carbonara bör räknas med bland favoriterna. Ju mer undanvind desto bättre tycker de nog ombord på denna båt. Som lite jämförelse. MC 38 är 11,28 lång och väger bara 3,3 ton. Den har på undanvind 280 kvadratmeter segel.
Om jag då ska välja tre favoriter i denna klass blir det Ker 38 – Vencom, M.A.T. 1180 – Datacom, IMX 40 – FoXy Lady.

Nu är det bara Big Boat-klasserna kvar, sedan kan racet börja!


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström