Line honour till Britt-Marie

Det blev Britt-Marie som till slut genom styv segling var snabbast runt banan bland classic-båtarna och strax efter klockan 21:30 sträckte ut sig, med knapp styrfart, över mållinjen vid Skanskobb – endast en båtlängd före Hyundai som tog line honor bland båtarna som seglade runt Gotland.

Hela benet upp från Visby har varit en nagelbitare om vem som skulle få höra målskottet först. Britt-Marie låg länge i bakvattnet efter Beatrice Aurore som tidigare under dagen tippades som första Classic-båt i mål. Men under de allra sista milen av den 250 nautiska mil långa banan kom Britt-Marie i kapp, och båtarna var så nära att det var snudd på slagduell uppemot Almagrundet.

Britt-Marie är en gammal fin SK 95 sport med Ulf Zschüttig som skeppare. Båtens motto; segla långt och smalt, har den verkligen levt upp till. Närapå 22 meter lång och 2,7 meter bred har den gått som en pil genom hela seglingen. Britt-Marie ritades och konstruerades av Tore Holm 1921på beställning från förläggare Åkerlund. Hon byggdes på Jaktvarfet i Gamleby Västervik. Att Britt-Marie faktiskt under många år legat på havets botten är svårt att tro när man ser henne segla med sådan fart hon gjort i årets race.

Ett liknande öde har Beatrice Aurore. Hon har varit helt klyvd i två delar efter en kranolycka och är nästan årsbarn med sin kombattant. 1920 byggdes denna SK 150 i Saltsjöbaden. Hon var en gång ägd av redaren och legenden Sven Salén som införde den festliga traditionen att gäster ombord ombads/tvingades att skriva en visa till henne för varje kväll. Om den traditionen består under skeppare Fredrik Brodins befäl vet vi inte. Men nog är hennes och besättningens insats i år väl värda en och annan visa.