Dags för nya båtarna i America’s Cup

Louis Vuitton America’s Cup World Series har seglats färdigt och de sex teamen förbereder sig för att sjösätta sina nya America’s Cup Class-båtar, kallade ACC.

De nya katamaranerna är 15 meter långa - vilket blir knappt 50 fot - och de måste delvis vara byggda i det land utmaningen representerar. Detta innebär samtidigt att de tidigare katamaranerna, AC45F, kommer att pensioneras.

De nya skroven byggs i respektive land och är till större delen entypsbåtar med vissa områden som regelbåtar, d.v.s. delar av båtarna ger utrymme för designernas egna tankar. Det skall bli spännande att se hur dessa skillnader kommer att visa sig i prestandan. Teamen har i skrivande stund ännu inte fått testa båtarna.

Skroven byggs av kolfiber och Artemis Racings skrov är byggda på Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden.

Besättningens storlek ökas till sex ombord men den sammanlagda vikten av besättningsmännen får inte överstiga 525 kg. Minst två av besättningsmännen måste vara från samma land som utmaningen.

Energi genereras ombord genom att ”grinders” pumpar upp ett tryck i hydraulsystemet som rorsman kan använda genom att öppna och eller stänga tryckventiler för trimning av bl.a. vingen ombord. När vingen ska justeras måste grinders leverera kraften i samma ögonblick.

Vingen är motorn ombord och den justeras nästan som på ett flygplan. Den höga farten innebär att vingen alltid trimmas som att den kryssar, vilket har att göra med den höga fart båten rör sig i.

De nya ACC-båtarna förväntas nå farter över 50 knop vilket motsvarar drygt 90 km/tim.

Björn Unger

Reglerna för 35th America's Cup hitta du HÄR