Team Mobline förbereder sig för Double Handed Worlds

Pär Lindforss, till vardags segelmakare, förbereder sig tillsammans med Nadine Kugel i Team Mobline inför sommarens stora äventyr, ORC Double Handed Worlds och RORC Baltic Sea Race.

Team Mobline startade 2016 av Nadine Kugel, Odd Lindqvist och Pär Lindforss som ett projekt för att inspirera fler tjejer och kvinnor att kappsegla, havskappsegla och segla short-handed. Båten seglas av Pär och Nadine medan Odd hjälper till med förberedelser när det gäller väder och strategi. Tillsammans har de alla tre genomgångar inför varje tävling så att de på båten skall känna sig så väl förberedda som möjligt.

Båten är en lite äldre Albin Nova, som har visat sig fungera alldeles utmärkt för DH-segling. Det första som gjordes när båten köptes var att byta mast och all däcksutrustning. Inför årets säsong byts all löpande rigg inklusive skot samt hela segeluppsättningen vilket innebär att de får sju nya segel att jobba med. Vi hoppas att kunna berätta mer om dessa projekt lite längre fram under säsongen.

Ett normalt år kör teamet de flesta DH-seglingar som erbjuds på ostkusten. I år ligger i stället fokus på två längre race, nämligen ORC Double Handed Worlds i samband med Gotland Runt Offshore Race samt RORC Baltic Sea Race. Teamet har en längre tid haft på sin bucket-list att segla något av de 600 NM race som arrangeras av Royal Ocean Racing Club (RORC). Hittills har det dock tagit stopp vid just tankar då projekten att ta sig till England för att segla Fastnet Race eller Malta för att segla Middle Sea Race har varit för stora. Nu när möjligheten att segla i Östersjön dök upp, fanns helt plötsligt chansen att få köra en havskappsegling på 600 distansminuter utan en allt för lång transport. VM:et är ju öppet för alla och en målsättning är att bli bästa mixedbåt.

Årets upplägg blir lite annorlunda än tidigare år då de under våren kommer fokusera mer på att förfina detaljer än att vara med på många tävlingar. Polardiagrammen är sedan tidigare finslipade varför våren kommer ägnas åt segeltester för att veta mer om när varje segel är effektivast och när det är dags att byta, samt givetvis finslipning av manövrar och hantering.

I skrivande stund är Pär och Nadine i full gång med att vårrusta båten, därefter skall ett slagkraftigt ORCi-mätbrev fixas. Listan på förbättringsprojekt lär vara 45 punkter lång…

Iohn Ryott och Per Lindforss

Foto: Lasse Eklöf