Ögonkontakt

Cirka halvvägs in på etapp fyra av Volvo Ocean Race är båtarna relativt samlade i två grupper. I den ena kämpar Team Brunel, Abu Dhabi och Alvimedica om ledningen och bakom jagar Team SCA, Dongfeng och Mapfre för att komma ikapp. Här är en ny rapport från Anna-Lena Elled ombord på svenska Team SCA.

Lättare vindar betyder mindre vatten på däck och inne i båten. Det betyder också lite mer utrymme för var och en att fixa med sitt. Båten, kläderna och besättningen börjar sakta torka. Lukten av fuktig utrustning ersätts av doften från schampo och duschtvål. Jag tror att alla i Team SCA har fått sin välförtjänta saltvattendusch nu. Jag kan lova att det känns bra.

Men trots lite lättare förhållanden så är det full fart på däck. Igår kväll, precis innan solnedgången, fastnade vi under ett större regnmoln och därmed försvann all vind. Till på köpet kunde vi se på AIS:en att Mapfre och Dongfeng bara var fem respektive 10 sjömil från oss.

Vi kämpade stenhårt. Vi flyttade fram all utrustning på fördäck och tidigt på morgon fyllde en lätt bris våra segel. Då såg vi en båtsiluett framför oss och en bakom oss. Vi hade ögonkontakt med både Mapfre och Dongfeng.

Just nu seglar vi i riktning mot Salomonöarna som är cirka 800 nautiska mil borta. Vi kan fortfarande se både Mapfre och Dongfeng och vi försöker hålla deras tempo. Det innebär ett ständigt trimmande av allt som kan trimmas. Men det är en härlig energi och ett enormt fokus ombord på Team SCA just nu.

– Det är en stor skillnad att kunna se våra motståndare ”live” och inte bara på datorn. Det här är en kappsegling och det är härligt att se andra båtar, säger Stacey Jackson.

Nu återstår bara några sjömil till ekvatorn och jag börja bli lite nervös. Jag är den enda ombord som aldrig passerat ekvatorn i en segelbåt och jag hoppas att Kung Neptun inte välkomnar mig för alltför dramatiskt…

Anna-Lena Elled/Team SCA