KSSS Blogg: ÅF Offshore Race & America's Cup

Idag invigs den 7:e upplagan av ÅF Offshore Race vilket också sammanfaller med 80-årsjubileet av den första Gotland Runt starten. Med glädje kan vi konstatera att vi har rekordmånga anmälda, 250 stycken i skrivande stund, vilket är det största antalet sedan starten flyttade in till Stockholm och även fler än det var under de sista åren i Sandhamn.

Det finns många spännande båtar på startlinjen: Med sin nya 100-fotare CQS lär Ludde Ingwall kunna göra ett ärligt försök att rubba det banrekord (för enskrovsbåtar) som han satte med Nicorette 1997. Tyska båten Peder von Seestermuhe var med vid tävlingarna 1937 och tävlar i Classic-klassen. Ladykiller är en spektakulär och vacker Swan Club 50:a som drar mycket uppmärksamhet till sig. Glada är vi också att Svenska Kryssarklubbens ungdomsbåt Gratia, en 30 meter lång och 70 ton tung gaffelriggad skönhet, valt att anta utmaningen i år. Även de seglar i classic-klassen.

Med detta sagt är alla hjärtligt välkomna till vad vi hoppas blir en sedvanlig folk- och selgarfest i Stockholm. Kom ner till området och titta på båtar, snacka segling, lyssna på musik eller ät en bit mat. På söndag förmiddag går starten, missa inte det!

Jag vill i samband med detta också passa på att tacka alla frivilliga krafter och vårt kansli som möjliggör det här väldiga arrangemanget. Tack!

Därtill tack till alla våra partners med ÅF, Stockholms Stad, Helly Hansen, Söderberg & Partners och Stena Recyling i spetsen.

Och slutligen tack till alla seglare som lägger tid, kraft och resurser på att klara detta seglingens Vasalopp. Prognosen just nu lovar en rejält med vind så det kan bli en hel del sjömanskap ute på havet.

Och så några (eller möjligen ganska många) ord om America's Cup både det gångna och vad som komma skall.

Ett antal KSSS-medlemmar inklusive undertecknad begav sig till Bermuda för att beskåda spektaklet på plats. Som bonus omfattade de fem dagarna även J-classregattan och Youth America's Cup.

Först kan vi konstatera att vårt Svenska Team Artemis som startats av Torbjörn Törnqvsit och leds av Iain Percy skilde sig med heder från uppgiften. Efter en lite stapplande start i grundomgångens round robin segling gick man från klarhet till klarhet. I slutänden mötte man Nya Zeeland (NZ) som såvitt man kunde bedöma hade den snabbaste båten av alla (vilket påminner oss om den gamla tesen ”give me a fast boat and I’ll show you a good tactician”).

Den svenska båten gav dock NZ en god match inte minst genom att vinna 6 av 7 starter. Därefter var uppgiften att hålla den snabbare NZ båten bakom sig vilket lyckades två gånger med mersmak (man ledde också när rorsman Nathan Outeridge gick överbord samt en gång då man råkade tangera gränslinjen och fick ett straff). Med detta sagt seglade NZ bra, hade en bra båt och vann rättvist.

Om kan säga att Svenskarna iaf gav NZ något som liknade en match kan detta tyvärr inte sägas om finalen där NZ mötte USA. I de första fyra seglingarna var den Nya Zeeländska båten betydligt snabbare. Efter fem dagars ombyggnadsarbeten jämnades de största skillnaderna ut och Amerikanerna vann en match. Sedan var det slut på det roliga och NZ vann fyra ytterligare seglingar vilket var vad som fordrades för att ta hem cupen. Man kan också konstatera att NZ vann 8 av 9 starter vilket självklart spelade in.

Så Varför var då NZ snabbare? Det finns några saker man kan peka på:

- NZ har tagit fram ett bärplan/foil som hade en öppnare vinkel än de övrigas. Detta har lett till ett minskat motstånd i vattnet som tycks gynna farten särskilt i lättvind.

- Cyklarna. Istället för vinschhantag har man cyklar för att bygga tryck i det hydrauliksystem som styr det mesta ombord. Två stora fördelar har kommit ur detta, dels att man är starkare i benen än i armarna, dels att vinsch-/cykelkillarna ombord har upp till 14 knappar de skall hantera medan de vinschar. Att göra detta med händerna (vilket cyklisterna på NZ kan) istället för med fötterna ökar precision och timing.

- Luftmotstånd. Cyklisterna är lägre placerade än vad de reguljära vinsch-killarna är. Och då har vi inte ens börjat tala om den cyklist som sitter högst upp, längst bak på den amerikanska båten.

- Man hade ett annat system för att skota vinge och försegel vilket gav bättre möjlighet att styra olika delar av seglen mer effektivt än på övriga båtar.

Det är bara att lyfta på hatten och konstatera att NZ varit de mest innovativa den här gången och att det lönade sig. Därtill seglade man väldigt bra på ett sätt som endast svenskarna då och då kunde matcha.

J-classregattan var en helt annan femma med 7 stycken av vad jag personligen tycker är världens vackraste segelbåtar. Nybyggda Svea, efter ritningar gjorda av Tore Holm, var där men fick problem med förstaget och tvingades utgå.

Slutligen hade vi nöjet att se youth teamet på plats i Red Bull Youth Americas Cup. Våra svenska killar, anförda av Rasmus Rosengren till rors och Gustav Pettersson som skipper/taktiker vann sin kvalgrupp och tillhörde därmed de 8 båtar som tog sig till final. Väl där kom man fyra efter mycket spännande segling. Placeringen hade nog kunnat bli ännu bättre om inte Gustav P blivit sjuk lagom till finalseglingen och fick uppsöka sjukhus mellan dagarna (han fick också avstå andra seglingen andra dagen pga utmattning). Även om det svenska laget hade ett antal duktiga killar som reserver var Gustavs roll svår att ersätta.

I vilket fall är vi sammantaget mycket stolta över killarna som för var det enda laget förutom NZ som lyckades ta sig upp på foilsen under de två dagarna (det blåste mycket måttligt). Regattan vanns till slut av Engelsmännen.

Det är inte otänkbart att vi, för det fall det blir en ny svensk satsning, får se några ur ungdomsbesättningen köra med de stora killarna vid nästa Americas Cup.

Nu när NZ vunnit är alla bollar uppe i luften om hur kommande AC kommer att se ut Några utestående frågor är bl.a.

- Nationalitetsfrågan. Den här gången ”behövde” man ha en från sitt eget land ombord.

- Båttyp. Det har talats om att gå över till enskrov men det är inte säkert att de överger tvåskrov.

- Frekvens. Tanken var bland de övriga projekten att köra AC vartannat år, det är troligt att NZ kommer att ha en längre period, det ryktades tom om fyra år.

- Plats. Med all sannolikhet NZ men iom de länder som varit med och finansierat projektet kan även tex Abu Dabhi eller Dubai bli aktuella.

NZ har ju också ett antal uppbackare som nog vill ha ett ord med i laget: Alinghi-Bartarelli och Luna Rossa har tillsammans med ett par Arabstater (tex Dubai) hjälpt till att finansiera projektet och vill nog ha ett ord med i laget eller tom utmana/vara challenger of record nästa gång. Antar att det blir i NZ men kanske tex Abu Dabhi eller Dubai ha ett ord med i laget. Allt enligt bryggsnacket på Bermuda...

Så här mycket kul kan man ha om man är ordförande i KSSS. Det är jag mycket tacksam för!

Vi ses i ÅF Offshore Racess Race Village de närmaste dagarna, välkomna!

Staffan

Läs mer från Staffan på Ordförande har ordet