KSSS Blogg: En åktur i Chicago

Och så har America's Cup Cirkusen nått Chicago. Strålande väder med 28 grader varmt och tilltagande vind gav fina förhållanden denna första seglingsdag. Totalt blev det fyra seglingar: två tune-up, en match racing omgång och slutligen en så kallad reservsegling som kommer att räknas om man inte får ihop tillräckligt med seglingar under helgen.

Idag hade undertecknad fått förmånen att vara passagerare ombord på Torbjörn Törnqvists Artemis seglar för KSSS. Ombord var Nathan Outteridge (rorsman), Iain Percy, Kalle Thorlén, Christian Kamp och Luke Parkinson.

Passagerare innebär att man sitter längst bak på båten på en cirka 40 cm bred plattform och håller i sig när båten dundrar iväg i 45+ knop. Varje intresserad kappseglares våta dröm kort sagt. Våt också i så motto att det sprutar vatten över en i rikt mått, den här gången dock sötvattnet från Lake Michigan.

Första seglingen gick fint med en andraplats, andra lite stökigare när vinden avtar och vi hamnar på fel kant. I matchracingen mot Softbank Japan (som vann dagens samtliga seglingar!) tar Artemis starten övertygande men döms vara över linjen (ett felaktigt domslut som man senare kan se på TV-repriserna), får vänta som straff och sedan går det inte att ta igen. 

I sista seglingen blir det en halvdan start men sedan seglar man felfritt, går upp i ledning, bladar av Ben Ainslee och ökar på ledningen. Sedan blir vi nästan påseglade av Oracle (som har väjningsskyldighet) vilket resulterar i att de kapsejsar och att vi får falla av rejält för att undvika kollision. I röran efter smiter Softbank ut på en kant och tar sig förbi men seglingen visar vilken kapacitet vårt team har.

Så vilka reflektioner kan man göra när man ligger på parksoffan längst bak på båten?

Att även världens bästa seglare funderar på samma saker som vi vanliga dödliga kappseglare: Vilken vindriktning är att förvänta? Var står det mest vind? Var är layline? Var är konkurrenterna? Vilket märke skall vi välja? Hur är det med höjd och fart? Och så vidare.

Skillnaden är bara att analysen och åtgärden går så mycket snabbare.

En annan sak är hur extremt fysiskt det är, det är oavbrutna manövrar, tunga laster, snabba förflyttningar ombord (om man inte sitter på soffan längst bak) och goda möjligheter att göra kostsamma misstag. 

Så idag börjar den riktiga kappseglingen, (bästa sättet att följa är på Americas appen), nu håller vi tummarna!

Staffan

Läs mer från Staffan på Ordförande har ordet