Regina 2.0 – Ett fascinerande äventyr i Medelhavet är nu avslutat

Historien om Regina 2.0 tar sin början 2016, när KSSS-vännen Jacob Wallenberg fyller 60 år. Jacob har bett gästerna att fimpa talen, vilket seglarkompisarna hittar en väg runt genom att i stället sjunga en sång. Numret avslutas med att de vänder sig om och på ryggarna står det OUR CAPTAIN. När Jacob kommer hem efter festen finns en ny plan redo att sjösättas, en ny kölbåtssatsning med mål att segla NYYC Invitational i Newport år 2017.

Club Swan 42 2016-2017
Den enda båt som fanns till salu i norra Europa låg behändigt nog vid Sune Carlssons båtvarv i Saltsjöbaden. Besättningen fanns sedan tidigare från Classic-båten Regina och den första regattan som seglas är Gotland Runt 2016. Resultatet; vinst i klassen ORCi i tuff konkurrens av många andra meriterade besättningar, bra start! Ytterligare några race körs under hösten 2016 och våren 2017, bla Big Boat Race i Marstrand där Regina 2.0 slutar på en fin fjärde plats i stark internationell konkurrens. Teamet chartrar en båt i Palma för att få ytterligare träning mot kvalificerat motstånd innan det bär av till delmålet New York Yacht Club Invitational i Newport i slutet av 2017. Här kanske inte resultat blir exakt vad teamet hade hoppats på, men detta ska visa sig bara vara början på resan!

Swan 50 i Sverige 2018
När mållinjen korsades i sista seglingen började Gutta (Johansson) kampanjen att övertyga Jacob att projektet borde fortsätta i en Swan 50:a efter att ha sålt 42:an. Återigen kunde en båt köpas i Sverige, återigen på Sune Carlssons båtvarv, och en ny satsning tog fart. 2018 testas konceptet med 50:an i Östersjön med ett antal regattor såsom Gotland Runt (ÅFOR på den tiden), Big Boat Race i Marstrand och Indian Heat i Saltsjöbaden. Man förstod efter detta år att kappseglandet skulle bli roligare i konkurrens med systrarna, de andra Swan 50:orna som låg och körde i Medelhavet. Planeringen styrs om inför säsongen 2019 och Regina 2.0 flyttas ner till Medelhavet med fokus på fem regattor som ingår i ”Med. Series” där nere.

Amatörer vs proffs
Konkurrensnivån på startlinjen är som Jacob beskriver den ”öronbedövande”. Båtarna är strikt entyp och oerhört jämna, där minsta misstag gör att man tappar många placeringar. Regina seglas initialt av samma gäng seglarvänner som höll tal för Jacob tre år tidigare men man inser efter hand att det yngre förmågorna får familj och barn och ytterligare kunskap krävs för att hänga med, varför teamet börjar plocka in fullblodsproffs med svenskkoppling på vissa nyckelpositioner.

För att ha en chans att hävda sig behöver teamet höja sig några snäpp på en rad områden. En person som blev instrumental i att få elektroniken till rätt nivå var Johan Barne med massor med erfarenhet både från dylika kölbåtsprojekt, Volvo Ocean Race, America’s Cup och OS. Andra namn som har varit viktiga för teamet är Björne Hansen, Rodney Arden, Joca Signorini, Juanpa Marcos och Björn Österberg, samtliga med massor med erfarenhet från segling i mängder av olika discipliner, från matchracing till America’s Cup och Volvo Ocean Race.

Sedan skall vi givetvis inte glömma bort alla de övriga besättningsmedlemmarna där speciellt två bör nämnas vid namn, nämligen KSSS-medlemmarna Lasse Tapper och Johnte Magnusson. Dessa båda har ställt upp på samtliga regattor samt träningstillfällen. Gutta berättar att 30 personer från 11 olika nationer har varit med ombord på Regina under de fyra åren i Medelhavet.

Något som gjort Regina 2.0 ett unikt team i fleeten är deras sammanhållning. Hela laget bor och äter alltid tillsammans i en gemensam bostad. De har kul tillsammans men bjuder även in till social interaktion med sina konkurrenter. Att Regina var en mycket uppskattad del av ”Med Series” förstår man inte minst när man ser den unisona avtackning som skedde på vattnet efter sista racet i Porto Cervo i höstas.

Segling i Medelhavet
För er som seglat i Medelhavet vet ungefär hur det är, för övriga, sätt upp det på er ”Bucket List”. Jacob berättar att han aldrig under de fyra åren har haft långbyxor på sig vid något tillfälle. Seglingen är otroligt tajt, 50 minuter per race, 3 race per dag, 11 race totalt, ingen borträknad. När teamet kommer in fortsätter analysen av seglingen, både via film och inspelade data, långt in på kvällen. Visst finns det utrymme för en öl också, men fokusen är tydlig, det är seglingen som kommer i första hand.

De fem regattorna roterar runt bland de flotta klubbarna runt om i Medelhavet såsom St Tropez, Sorrento, Porto Cervo på Sardinien, ”hemma hamnen” för klassen, italienska Scarlino samt Reginas favorit, Palma, Mallorca. Solen skiner mest jämt, jämna vindar, vattnet är turkost, ja vad finns det mer att önska?

Hur gick det då?
Nesligt nog fick teamet aldrig stå som vinnare i varken en delsegling eller en totalsegling, konkurrensen var helt enkelt för hård. Kurvan var ständigt uppåtgående och sista säsongen (2022) hamnade man hela tiden på övre halvan av fältet. I flertalet regattor hade man chans på en podiumplacering inför de avslutande racen, men små avgörande marginaler gjorde att de drog korta stickan och hamnade precis utanför pallen.

Gutta, Marillo och Tom Whitmore
Det finns vissa personer som är avgörande för att ett projekt som detta skall fungera. De kanske inte alltid är de personerna som får de stora rubrikerna, men här vill vi speciellt omnämna Gutta och Marillo Johansson (som det flesta medlemmar känner väl till) som jobbat hårt med besättningen och logistiken runt denna. Både att engagera rätt folk som passar in i helheten samt att se till att dessa kan ta sig till och från regattorna kräver både engagemang och tid.

Tom Whitmore har agerat boat captain, vilket är en helt avgörande roll för att se till att båten är redo för varje nytt race och varje ny regatta. Tom har varit helt avgörande för att få båten tävlingsklar, speciellt efter incidenter på vattnet, men även med jobbet att förflytta den mellan regattorna.

Å Jacobs vägnar sänder jag ett stort och hjärtligt tack till denna trio.

Framtiden
Den avslutande frågan på en sådan här historia är givetvis, ”vad händer nu?”
Både Jacob och Gutta är rörande överens om att de inte kommer att ingå i någon större satsning kommande säsong(er). Äventyret i Medelhavet med Regina 2.0 har varit fantastiskt på alla sätt, men har samtidigt tagit mycket energi och tid. Vi får väl se var dessa båda herrar dyker upp nästa gång, men vi både tror och hoppas att de lockas till några av KSSS kappseglingar även framgent. Den vackra R10:an Regina behöver väl motioneras och successivt inspirera nästa generations seglare i familjerna.

Stort tack för pratstunden säger Iohn Ryott och Patrik Salén som fick tillfälle att intervjua Jacob Wallenberg och Gutta Johansson över en lunch i november!

Foto: Studio Borlenghi