The Ocean Race – 50 år av mytomspunnen världsomsegling

När starten för The Ocean Race går av stapeln den 15 januari från Alicante i Spanien är det 50 år sedan kappseglingen Whitbread Round the World Race startade från Portsmouth i södra England. Alla känner vi till båtarna som gjort racet legendariskt, eller vad sägs om Flyer, Drum, Steinlager II, The Card, EF Language och Ericsson 4. Årets race bjuder bla på den längsta sträckan någonsin genom Södra Oceanen, från Kapstaden i Sydafrika till Itajaí i Brasilien, smått otroliga 12 750 sjömil!

Det har nu gått över fyra år sedan målgången i Haag år 2018. Sedan dess har mycket hänt, bla har ägarskapet för den klassiska kappseglingen övergått från Volvo till The Ocean Race 1973 SLU, ett spanskt bolag som drivs av KSSS-medlemmarna Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn. Vi har träffat Richard Brisius, som berättar om projektet och framtiden.
 
- Volvo Cars är aktivt engagerade som Premier Partner. Syftet med The Ocean Race har förflyttats från sport och marknadsföring till ett sport och hållbarhet, vilket bidrar till en långsiktighet med ett betydelsefullt syfte. Vi är nu en naturlig part i frågor som havsvetenskap och utbildning samt havspolicy och deltar som en av få sportrelaterade aktörer på de största miljökonferenserna i världen. Vi brinner för frågorna och har hög trovärdighet i ämnet, vilket har resulterat i att FN:s Generalsekreterare António Guterres deltar i The Ocean Race Summit vid vårt stopover på Kap Verde.
 
Det råder febril aktivitet i hamnen och på kontoret i Alicante. Alla båtar utom en har tagit plats i hamnen, det är VO65:an Austrian Ocean Racing som väntas inom kort. I årets upplaga av The Ocean Race, tidigare Whitbread Round the World Race och Volvo Ocean Race, startar båtarna I två olika klasser, VO65 och IMOCA.
 
VO65
De två senaste racen (2014/15 och 2017/18) har det kappseglats med VO65:or. Ett onedesign-koncept som visat sig passa väldigt passande för de tuffa förhållanden som båtarna ställs inför. Fortfarande är det samma båtar som deltog 2014/15 som nu står uppradade på startlinjen nio år senare. I VO65-klassen startar sex båtar:
 
Mirpuri Foundation Racing Team (Portugal); António Fontes
WindWhisper Racing Team (Polen); Pablo Arrarte
Team JAJO (Holland); Jelmer van Beek
Ambersail 2 (Litauen); Rokas Milevičius
Viva México (Mexiko); Erik Brockmann
Austrian Ocean Racing powered by Team Genova (Österrike/Italien); Gerwin Jansen.
 
Noterbart är att vinnaren från den första upplagan av Whitbread Round the World Race, Swan 65:an Sayola II kom från Mexiko. Nu hoppas Viva México att upprepa bedriften på 50-års jubileet!
 
Båttypen IMOCA är kanske mest känd för ensam- eller doublehanded segling, såsom Vendée Globe. IMOCAs kommer att tävla med en full besättning (4 besättningsmedlemmar + 1 mediaperson) för första gången i The Ocean Race.
 
IMOCA-klassen använder en designregel som gör att konstruktörerna kan experimentera med skrov- och segelformer inom fastställda parametrar. Däremot är master, bommar och stående rigg onedesign.
 
Liksom VO65 har IMOCA också ett kraftfullt segelplan och en lutande köl, men klassreglerna tillåter även användning av infällbara foils som ytterligare ökar prestandan genom att lyfta båten ur vattnet. Fem IMOCA:s står på startlinjen:
 
11th Hour Racing Team (USA); Charlie Enright
Team Malizia (Tyskland); Boris Herrman
Holcim - PRB (Schweiz); Kevin Escoffier
GUYOT environnement - Team Europe (Frankrike/Tyskland); Benjamin Dutreux och Robert Stanjek
Biotherm Racing (Frankrike); Paul Meilhat.
 
Richard Brisius kommenterar:
- Det är väldigt roligt att introducera IMOCA-klassen till The Ocean Race. IMOCA är ju en gigantisk klass i Frankrike som vi vill bidra till att sprida över världen. Vi tror att IMOCA kommer att öka i antal till nästa upplaga som startar 2026/27.
 
Banan
Bansträckningen är delvis ny. IMOCA-båtarna seglar hela varvet runt jorden, en sträcka på c:a 32 000 NM, medan VO65-båtarna seglar en nedkortad version, en sk Sprint Cup. Det skall onekligen bli spännande att följa båtarna på den långa, utmanande tredje etappen på den beryktade södra oceanen.

15 januari: Etapp1, Alicante-Kap Verde, 1 900 NM (IMOCA, VO65)

25 januari: Etapp 2, Kap Verde-Kapstaden, 4 600 NM (IMOCA)

26 februari: Etapp 3, Kapstaden-Itajaí, 12 750 NM (IMOCA)

23 april: Etapp 4, Itajaí-Newport, 5 550 NM (IMOCA)

21 maj: Etapp 5, Newport-Århus, 3 500 NM (IMOCA)

8 juni: Etapp 6, Århus-Hague via Kiel, 800 NM (IMOCA, VO65)

15 juni: Etapp 7, Hague-Genua, 2 200 NM (IMOCA, VO65)

Dessutom tillkommer ett antal inport-race.
 
Den första etappen börjar den 15 januari, men redan den 8 januari är det dags för det första inport-racet. Alla bjuds in att följa racet här, via The Ocean Race hemsida eller på sociala medier.
 
Stort tack Richard Brisius för pratstunden. Vi önskar The Ocean Race, alla seglare och seglingsledning ett spännande och säkert race!
 
Iohn Ryott
KSSS Informationskommitté

Foto: The Ocean Race