KSSS varumärkesarbete

Under vintern 23/24 har KSSS märke (logotyp) synats i sömmarna. Avsikten från början var att se över Sällskapets varumärkesmanual, men som så ofta när man börjar med ett sådant här projekt så finner man saker som man vill justera. Nu när vi är i mål har vi ett uppdaterat märke, uppdaterade färger, uppdaterade typsnitt, kort och gott en uppdaterad visuell identitet och vi är mycket stolta över vad vi åstadkommit. Detta är något vi hoppas skall vara KSSS till gagn en lång tid framöver.

Det är med stor respekt man tar sig an ett sådant här projekt, där det gäller att balansera mellan tradition och innovation. KSSS emblem engagerar många och själva varumärket är packat med seglingshistoria som saknar motstycke i världen vill jag påstå. 

I KSSS klassiska emblem, ligger snart 200 år av historia. I detta arbete har vi sett hur Oscar II såväl som Gustaf V går runt i klassisk seglarkavaj med KSSS-emblem i skafthatten. Vi har bläddrat i årsböcker från 30-talet och vi har funnit bilder från 1800-talet hur emblemet såg ut då. Med avstamp i historien vill vi sedan blicka framåt. Vi vill ta fasta på detaljer som gått förlorade och hitta en linje som förhoppningsvis skall hålla många år framåt. Kommer vårt stolta märke stå på pallen i Paris/Marseille i sommar eller kanske i Los Angeles 2028?

Sällskapets medlemmar spänner från unga juniorer som kanske provar segling för första gången på någon av våra lägeröar, till de något äldre som tränar jolle på någon av våra anläggningar i Saltsjöbaden eller Djursholm. Vissa blir elitseglare som representerar KSSS internationellt, andra jobbar i någon av våra hamnar eller som instruktörer för vår juniorverksamhet. När man blir ännu lite äldre kanske man börjar segla kölbåt, man hjälper till som ideell kraft som funktionär eller sitter i någon av alla kommittéer

Alla vi som älskar segling inom ramen för KSSS verksamhet representerar vårt varumärke och utvecklar det varje dag. Vi som har arbetat med detta projekt, på uppdrag av KSSS styrelse, ser det som ett privilegium att få bära ansvaret för KSSS varumärkes framtida inriktning.

Till vår hjälp har vi haft Björn Nordfors som med säker hand ledsagat oss på vägen. Vi kommer att successivt införa den nya identiteten i våra hamnar, mediekanaler, vår kollektion och allt annat, men först kommer ni att se det i KSSS monter på båtmässan Allt För Sjön. Kom gärna förbi och tyck till!

 

Seglarhälsningar från arbetsgruppen,

Patrik Salén, Ordförande

Stefan Rahm, Klubbdirektör

Iohn Ryott, Ordf Info kommittén

Malin Tengström, KSSS Kommunikatör