Tävlingsanalys

Niklas Qvarnström på www.tangosailing.nu bidrar även i år med sina omfattande tävlingsanalyser både inför och under ÅF Offshore Race. Vi inleder med analyser som producerats under den gångna veckan.

ÅF Offshore Race 2015: ORCi

Det är torsdag och båtarna börjar fylla på hamnen på Skeppsholmen. Och startlistorna hade landat på hemsidan i morse när jag vaknade upp. Men det är lite svårt at få en överblick på listorna. Så jag har knåpat ihop egna listor.

Jag brukar ju börja mina genomgångar med en koll på vädret. Mest för er som inte ska segla. Antar att seglarna har minst lika bra koll på vädret som jag har.

Väderkartorna ser lite annorlunda ut idag. Den friska nordvinden som kunde anas i flera prognoser är borta. I stället är det stora områden med riktigt lätta vindar, varje dag. Det kan bli ett utdraget race även i år. Men det finns vindar också, och små ändringar på kartorna kan göra stora skillnader. På weatheronline.co.uk ser området kring Gotland ut som ett plockepinn-spel med enkla vindpilar kors och tvärs. På måndag kväll ser det ut att kunna bli över fem meters vind vid södra Gotland, annars ser det lugnt ut. Knappar jag in Gotska Sandön på windguru.cz så är det vindar mellan noll och tre meter från söndag till torsdag, med undantag för några timmar natten till tisdag när det ska blåsa drygt fyra meter.

Det är dock inget högtrycksväder, utan lågtryck och fronter, så det kan säkert hända en hel del innan tävlingsflottan drar ut på havet på söndag.

Så till min genomgång av båtarna. Denna gång är det ORCi som gäller. De heta båtarna! Eliten! Här finns inga cruisingseglare. Alla är med för att vinna. I stort sett alla skulle vara toppbåtar i en SRS-klass.

Nu finns det som sagt en startlista att gå efter och jag börjar med ”småbåtarna” först, ORCi B. 16 båtar i klassen just nu. Finska Nornan IX med Gert Sundholm har lämnat W.O. och dyker inte upp i år.

En annan finsk båt som däremot är på plats är First 35 Bianco. Sexa och sjua de senaste åren, och de vann nyligen den stora finska tävlingen Suursaari Race. Jag tror på det här gänget. Pallen är möjlig.

First 40.7-båtarna dominerade ju förra året. Etta, trea och fyra kom de. Alla tre är kapabla till att vara med i täten, men jag tror inte de har sådant flyt att alla är i topp även i år. Absolute Blue med Hans-Åke Nordstedt är väl ändå den som har bäst chans att hålla sig i topp.

Team Pro4u med Patrick Forsgren kom ju bara sjua förra året. Gissar att de vill ha ordentlig revansch nu. Topp-tre ska de vara. Mikael och Odd Lindqvist, och Patrik Erlandsson är några av ”gubbarna” ombord.

Förra årets totalsegrare i ORCi, Finngulf 33 La Dolce Vita lär också vara med och tampas om tätplatserna. På de fyra senaste åren har de en tredjeplats som sämst. De vann sin klass på Lidingö Runt tidigare i år, men det gjorde även Pro4u. Även La Dolce Vita bör vara given på topp-tre. Men mycket kan hända om vädret blir som prognoserna ser ut.

En X-35 finns också med i ORCi-klassen. Valdemarsvik har valt ORCi i stället för SRS som de andra X-35orna.

De blev nyligen tvåa på X-35-SM och har stadigt klättrat uppåt på resultatlistorna. De kan mycket väl vara med och tampas om pallplatserna. De har ju gått bra tidigare när det varit lätta och trixiga vindar. Och nu har de ett nytt vapen ombord i form av ett 65 kvadrat stort code-segel. De hamnar dock inte på min topp-tre-lista för det.

Mitt tips i ORCi B: La Dolce Vita/Finngulf 33 – Pro4u/First 36.7 – Bianco/First 35

Går vi vidare med ORCi A så är det 19 båtar där. DataCom verkar vara struken och därmed är det en båt mindre att slå för de andra.ORCi A ser lite mindre tuff ut än ORCi B, även om det också här finns gott om starka båtar och seglare.

IMX 40orna brukar vara starka. FoXy Lady vann förra året och Du Soleil II blev fyra. Du Soleil vann för övrigt Sandhamn Open tidigare i år och de båda IMX-båtarna lär hålla till högt upp även här.

Från Christinehamn kommer First 40 Karukera med Ola Sandell. Etta, fyra och tvåa är deras serie de senaste åren. Karukera blev också tvåa på Marstrand Big Boat Race för några veckor sedan, en tävling som håller hög klass. Sandell har även vunnit Gotland Runt 2001. Helt klart en toppbåt.

Vencom-teamet seglade tidigare en Salona 37 framgångsrikt. Inför året har de bytt till en Ker 39 och började säsongen med att vinna Marstrand Big Boat Race. För mig är de naturligtvis stora favoriter i denna klass.

En liten outsider till pallen är nog Club Swan 42 Lady Killer med Mats Bergryd. Tittar man på besättningslistan så finns det dock en hel del erfarenhet. Björn och Viktor Österberg, Mark Hallquist och Klabbe Nylöf. Björn Österberg brukar ju hamna på båtar som placerar sig bra.

Teknova/albatross måste kanske också nämnas. Även de har en för året ny båt. De har bytt sin First 40 mot en M34 som modifierats en del. De lär vara med ganska högt upp, om det inte blir en ryslig massa kryss på banan. Men jag tror de får svårt att nå pallen här.

Min topp-tre i ORCi A blir denna: Vencom/Ker 39 – Du Soleil II/IMX 40 – Karukera/First 40

Så till sist ORCi Big Boat. Klassen med de stora båtarna. Någon av dessa kommer att vara först i mål och stjäla all uppmärksamhet från alla andra.

11 båtar är de nu. En rätt brokig samling båtar. Från den gamla Withbread-båten Rothmans till den lilla 38-fotaren Carbonara. Carbonara, en MC 38, är knappt 12 meter, men klassar ändå in bland Big Boats. Den är som sagt bara 38 fot, och som en liten jämförelse så har den 1.552 i SRS. (Ungefär…) Men nu är det ORCi de seglar.

Jag har inte koll på hur MC 38an seglar. Men jag skulle tro att de gärna vill ha en frisk undanvind för att få det lätta skrovet att flyga fram. Men samtidigt är ju båten lätt och har mycket segel. Jämfört med många andra kan den nog gå bra även i lätta vindar, innan de tyngre båtarna får upp farten.

Harald Krecker från Västerås har lyckats samla en massa mer eller mindre kända seglarprofiler på sin Swan 70 Bugia Bianca. Olle ”Jo” Johansson, Calle Hennix, Magnus Woxén och Lasse Tapper är några. Kanske kan vara något för pallen?

Thomas Blixt med sin TP52 är naturligtvis favorit i den här klassen. Han har ju rutin på det här nu, och båten brukar gå bra. Och jag tror Blixt håller för en pallplats även i år.

De utländska båtarna Opal och Caro känner jag inte till alls. De kan hamna var som helst i resultatlistan. Opal, en Elliott 57 ser dock bra ut i mina ögon. Lätt och inte allt för bred. Kanske kan vara något för ett lättvindsrace.

Men blir det som förra året, med en massa bleken så är det en ”långsam” båt man ska ha. Kanske kan ryssarna med sin Elliott 45 Blagordanost 2 överraska.

På 100-fotaren Hyundai seglare Claes Brunnhage som rorsman. Men Hyundai har ett väldigt högt mättal och ska vara lååångt föra alla andra. De var ju inte ens först i mål förra året, och även om de har lite bättre besättning i år så tror jag Bertil Söderberg får nöja sig med att försöka vara först i mål.

Mitt sista topp-tre-tips blir: Blixt Pro Sailing/TP 52 – Carbonara/MC 38 – Bugia Bianca/Swan 70


ÅF Offshore Race 2015: SRS

Nu är det onsdag kväll och mindre än fyra dygn kvar till årets ÅF Offshore Race är på väg. Och ännu inga spår efter varken klassindelning eller startlistor. Jag är dock så illa tvungen att skriva ändå om jag ska få ut mina inlägg i god tid innan start. Även seglarna ska ju hinna ta del av mina inför-inlägg.

Först tar vi lite väder. För någon dag sedan såg det på vissa prognoser ut att bli riktigt lätta vindar, men så här många dagar innan racet så ändrar sig prognoserna hela tiden. Söndagen verkar dock bjuda på lätta sydvindar. Dessa ökar under måndagen och vrider mot ost och senare mot nord. Det verkar vara ett lågtryck som passerar södra Sverige och beroende på hur långt norrut det rör sig så blir vindarna förstås olika. Någon prognos talar om nordlig vind runt 8-12 m/s från måndag kväll över tisdag. För de flesta ser det ut att kunna bli lätt kryss ner till Visby. Lite öppnare bog ner mot Hoburgen och sedan kryss hela vägen till Sandhamn. Under måndagen kan det nog bli en del regn runt södra Gotland.

I brist på klassindelning så går jag väl igenom mina favoriter i SRS-tals-ordning, från lägsta till högsta SRS bland de 138, eller 137 anmälda SRS-båtarna. Ja, antalet beror helt enkelt på att en båt, WO 60 Tokio II har ett SRS som är högre än det som står i inbjudan till tävlingen. Tokio II borde med andra ord inte delta i SRS utan möjligen i ORCi. Här spelar det inte så stor roll då Tokio knappast är någon favorit då det är en charterbåt.

Nästan långsammast på SRS-listan hittar vi Scampin Boj-boj. En båt som har seglat väldigt många varv runt Gotland, och många gånger placerat sig riktigt bra. Senast blev det en andraplats och 2013 kom de 3:a. Blir det dessutom kryss och ökande vindar så borde det kunna passa en Scampi utmärkt. Peter Forslund och Boj-boj bör hamna högt upp även i år.

Nästa båt jag nämner är Linjett 33 Alapocas med Johan Norström. Linjett-båtar brukar gå bra i alla väder och vindar. Alapocas var på 13 plats förra året och det finns naturligtvis möjligheter att förbättra det.

Södertäljebåten Daiquiri, Compis 363 med Gunnar Frostell vid rodret nämner jag varje gång de är med. De placerar sig ofta riktigt högt upp, och efter som de är från Södertälje har jag rätt bra koll på dem. Åtta förra året av 67 i klassen, tvåa året innan, femma 2012 och tvåa även 2010. Jag tror det är 20e Gotland Runt för Frostell med Daiquiri. Skulle väl passa bra med en seger då.

Omega 42 Megan, eller Kvadrat Elevating People som den så vackert heter under racet hade jag inte koll på innan jag kollade upp besättningslistan. Kanske ingen segerkandidat, men det är värt att i alla fall höja ett litet varningens finger. Robert Dybeck och Erik Örtegren kan nog få Omegan att gå bra på kryssen hemåt.

En annan långsmal båt är Wasa 55 Vindile. För några år sedan dominerade de ju minsta SRS-klassen med seger tre år i rad. Förra året blev det dock bara en 37e plats, men jag tror de är med i kampen om tätplatserna i år igen.

Sedan har vi den gamla Jeanneau 38an Sherin. Jag fick ju rätt när jag tippade den högt på Seapilot 2star, och de slutade ju på en stark femteplats på förra årets ÅFOR och jag tror vindprognosen, om den står sig, kan passa fint. Sherin är en av de som slåss om pallplatserna, i alla fall i klassen, om det nu blir någon klassindelning.

En av de största SRS-favoriterna borde vara Diva 39 Silverfågel med Pontus Brenter. Vinst förra året i shorthanded-klassen och totalseger på Seapilot 2star. Nu har han visserligen en besättning att samarbeta med, men det borde gå bra det också. I besättningen finns bland annat Anders Karén och Erik Skoting. Blir det ”Guldfågel” igen?

Elan 37 Solidtango brukar jag inte hissa så högt på rankinglistorna. Men nu har Johan Lundqvist fått ihop en hygglig besättning med bland annat Anders Lewander, Claes Olivecrona, Gustav Morin, Magnus Baltscheffsky och Julia Gross. Lewander lär väl veta hur man skotar ett segel, och både han och Gustav Morin seglade ju förra Volvo Ocean race på Ericsson 3. Magnus Baltscheffsky jobbar på WeatherTech och borde ha koll på vädret. Julia Gross seglar 49er FX i världscupen. Och Olivecrona kan faktiskt också segla ;-) Har för mig att han har ett VM-guld i sexa. Får de ihop gänget som ett lag så kan det gå riktigt bra.Sedan hoppas jag ju, att med Solidtango och Hamnen.se i samma båt, att det blir bra rapportering från seglingen.

Ytterligare en Södertäljebåt vill jag plocka fram som en av favoriterna. Arcona 340 Tiki Minos med Johan Karlsson. De vinner allt (nästan) som de ställer upp i. Skulle inte förvåna mig alls om de vinner även här.

Nu kliver vi upp över SRS 1.300, och första båt där är Corby 33 Team Harken/Gransegel. Förutom Fredrik Bergström så finns Strängnässeglaren och segelmakaren Mattias Gustafsson ombord. Mattias vann förra året Hyundai Cup tillsammans med sin son Måns Gustafsson. Mattias vann även SM i Rival 22 med Per Sandberg. En rätt duktig seglare med andra ord.

På besättningslistan finns också Niklas Svensson, och är det samma Niklas Svensson som brukar segla med Trosaseglaren Anders Mathson så blir den här båten att räkna med.

Ett gäng X-35 finns med här, fyra närmare bestämt. Några kommer nog att vara med högt upp, men jag räknar inte med att de är några segerkandidater. Den hetaste X-35 har ju valt ORC-klassen i stället.

En liten varning i stället för den finska Baltic 43:an Xanthippe. Trots att den är stor och tung seglar den riktigt bra, oavsett väder. Tolfte plats som sämst de fem senaste åren är starkt. En lång kryss från Hoburgen upp mot Sandhamn på tisdag bör passa båten perfekt.

Farr 30:orna är alltid heta. Det är ju knappast några ”cruisingseglare” som befolkar dessa båttyper. Här är det 100 procent racing.

Chayenne och Happy Yachting är de som bör vara längst fram. Men en eventuellt lång och ganska tuff kryss längs östra Gotland kan stoppa deras framfart.

Och så Pac-Man förstås. B&R 38:an med Jimmy Hellberg vid rodret. Tre gånger tvåa de senaste fem åren. Dags att vinna nu?

Precis som för Farr 30-båtarna så trivs väl inte Pac-Man något vidare på en lång och stampig kryss, och väderprognosen tyder ju på att det kan bli så. Ska Hellberg vinna bör han då ha ett stort försprång nere vid Hoburgen.

En båt som man bör hålla koll på är nog Nivea, en Pogo 40s3. Tror dock inte den har en chans att vinna, men det är kul med nya moderna båtar, och det här är det senaste i klassen. 1.567 i SRS. Men den måste ha mycket undanvind för att ha en chans.

Nu när klassindelingen är klar blir det följande favoriter
SRS A: Xanthippe/Baltic 43 – Cheyenne/Farr 30 – Pac-Man/B&R 38
SRS B: Team Harken/Gransegel/Corby 33 – Tiki Minos/Arcona 340 – Vindile/Wasa 55
SRS C: Silverfågel/Diva 39 – Sherin/Jeanneau 38 – Daiquiri/Compis 363 


ÅF Offshore Race 2015: SRS Double Handed

Nu är det tisdag och fem dagar kvar till start för ÅF Offshore Race. I min genomgång inför tävlingen tänkte jag nu ta mig an doublehanded-klassen, eller klasserna kanske. Det har ju fortfarande inte dykt upp någon klassindelning. Om det nu blir någon ytterligare delning av de olika klasserna. SRS Doublehanded innehåller för tillfället 19 båtar och hur som helst så blir det inte mer än två klasser här. ”Enkelt” att plocka ut några favoriter.

Här saknas många av de som brukar segla doublehanded-tävlingar. Det är ju ett dilemma på en ”vanlig” tävling med doublehand-klass. Många väljer ju de ordinarie klasserna med ”full crew” av olika anledningar. Kanske för att få med fler att dela kostnaden på. Kanske för att det faktiskt är rätt jobbigt att segla doublehanded, eller kanske bara för att man vill ha större chans att placera sig i topp.

Nu tyder inte vindprognoserna på speciellt hårda vindar, men det tar på krafterna ändå att kappsegla på två personers besättning. Det kräver en del planering av seglandet.

Bland de mindre båtarna finns Dehler 29 Citrus med Per Ovrén och Viktor Planting Bergloo. De har hängt med bra på Seapilot 2star och bör göra det även här. Dehler 29 är ju en bra allroudbåt, men denna har grund köl vilket kanske är en nackdel i lite tuffare väder. Men det ser ju ut att bli lätta vindar.

Oskarhamnsseglarna Sandor Moldovan och Darius Trakanavicius med Dominant 95 Eländet visade ju förra året både på Seapilot och på ÅF att de är snabba. På ÅF vann de sin klass med god marginal, så räkna med att Eländet hänger med.

Störst favorit utser jag Västeråsbåten Mithril till. Henrik Borg brukar alltid ligga med i toppen och för två år sedan blev det en tredjeplats. I år har Henrik med sig den minst sagt rutinerade Anna Drougge ombord, och hon har ju seglat några sjömil genom åren.

Bland de större båtarna finns det också några stycken som man bör hålla koll på. Främst är det Dehler 39 Ithaka med Jan Orest och Thor Assarson. Orest är en rutinerad seglare med många goda resultat genom åren. Och båten är snabb och rätt allround.

Arcona 400 Liv med Fredrik och Axel Rydin kan säkert också hänga med bra. Liv slutade trea i sin startgrupp på vårens Seapilot 2star.

Bland de större båtarna bör man nog också ha koll på Valliceli 42 She Devil med Thommy Sundström och Jonas Stenbäck. Båten lär gå fint i lite lättare vindar, och Sundström/Stenbäck har seglat tillsammans mycket och känner varandra väl. Sundström har dessutom totalsegrat en gång i tiden. 2003 var det som han seglade båten Herr Gårman, en Sun Fast 43.

Om det blir en klass av shorthanded-båtarna så är mitt topp-tre-tips följande:
Mithril/One Off – Eländet/Dominant 95 – Citrus/Dehler 29.

Blir det två klasser så lär alla tre hamna i den ”lilla” klassen och då är förstås Ithaka, Liv och She Devil favoriter i den ”stora” klassen.


ÅF Offshore Race 2015: Classic

Det är nu sex dagar till start av årets ÅF Offshore Race. Jag har ju för vana att göra ett antal inlägg där jag listar favoriter i respektive klass inför ÅF Offshore Race. I skrivande stund på måndagen är klassindelningen inte klar, eller i alla fall inte officiell. Classic-klassen kan dock inte bli på något annat sätt än just en klass med alla båtar, så jag får väl börja här.
Classic-klassen är ju lite knepig, efter som det är ganska stora skillnader mellan de olika båtarna. Från den ”lilla” Laurinkryssaren Staika på drygt 11 meter till den långa skärgårdskryssaren Beatrice Aurore med sina 22 meter.

Det ser inte ut att bli speciellt blåsigt. Det kan ju gynna de skärgårdskryssarliknande båtarna. Men de brukar inte ofta placera sig så högt upp.75:an Bacchant, byggd 1936, slutade fyra förra året i lättvinden och kan säkert vara med i toppen även i år. Motståndet är dock hårt, kanske tuffare än på länge.

I år deltar två ryska båtar. Dessa tillhör de mindre i klassen, och har lågt SRS-tal. Jag har själv sett en av dessa båtar tävla på vattnen utanför Trosa och jag har en aning om att ryssarna blir farliga. Både Onega och Liliya ska räknas till toppen och då framför allt Onega. De ryska båtarna är 12 meter långa, men med SRS på låga 1.100 till 1.150.
Skepparen på Onega, Nikita Brilliantov har för övrigt seglat Sydney Hobart Race, 2010.

Förra årets segrare Ballad med Christer Salén som skeppare är naturligtvis också en segerkandidat. Med sig har han förutom halva släkten Sahlén också taktikern Lasse Linger.

Även på Jacob Wallenbergs Regina finns en del meriterade seglare. Henrik ”Sputte” Baltscheffsky, John Ryott, ”Gutta” Johansson och Stellan Gross bland annat. Regina ska tillhöra toppen på listan när båtarna når Sandhamn fram mot tisdagen.

Det finns många som kan vinna, men jag ska försöka plocka ut tre kandidater.
Dessa tre är: Onega/L6 – Regina/One Off – Ballad/Yawl


OM TANGOSAILING.NU

Niklas Qvarnström skriver om det mesta i seglingsvärlden som ÅF Offshore Race, sörmländska jolleseglare, nya båtar och annat kul. Naturligtvis går nyheter om egna båten Tango först, om det finns några. Segling behöver synas och Niklas tycker det är kul att skriva.