Analys: Måndagmorgon

Det är måndag morgon och klockan här vid datorn är strax efter sju. Det går ganska fort där ute på havet, men inte riktigt lika fort som jag trodde i går. Täten, det vill säga 100-fotaren Hyundai är i skrivande stund utanför Faludden på sydöstra Gotland. De har ungefär 13 Nm kvar till Hoburgen och passerar där vid halvnio. Huvuddelen av tävlingsfältet ligger mellan Östergarn och Fårö.

Vindarna har i natt vridit mot väst. Men på flera ställen rapporteras det om att västvridet lät vänta på sig. Flera båtar har till och med slagit i höjd med Gotska Sandön. I huvudsak gäller det båtar längre fram i fältet. Farr 30 Happy Yachting lyckades dock hälla väster om Sandön utan att slå.

Nu på morgontimmarna har vinden alltså vridit till väst och runt norra Gotland även nordväst. Det rapporteras om spinnakrar, och solsken. Det verkar vara en riktigt fin resa än så länge. Jag hade befarat mer regn.Under måndagen är det den västliga vinden som gäller, men det ser ut som att det kan bli lite mer sydvästligt i söder och mer nordvästligt i norr. Och natten mot tisdag verkar det kunna bli mer allmänt nordvästligt. På tisdagnatten verkar det också kuna öka upp mot tio meter, och regn.

Tyvärr funkar liveresultaten på KSSS hemsida dåligt, och just nu verkar den funktionen helt borta. Men jag ska försöka göra en snabb genomgång av klasserna här ändå.

I Classic har täten cirka 8 Nm kvar till Visby. Beatrice Aurore håller täten i fältet. Gissar att Refanut och Ballad fortfarande håller täten i resultatlistan, men Beatrice Aurore har nog klättrat lite. Ska också bli intressant att se Gerdnys placering då hon valde att slå ett kort lag efter Almagrundet och därmed få västvridet först.

I klass ORCi A har täten nått Östergarn. Men vid Fårö är det dubbelt IMX 40 i topp genom FoXy lady och Du Soleil II. Wallenberg skuggar med Regina. Det är tätt och mycket kan hända. Regina når Östergarn om några minuter.

I ORCi B håller favoriten Pro4u ledningen vid Fårö, ganska klart. Men tyska Juxbox, X-382 har hastigt och lustigt klättrat från plats 17 vid Sandhamn till andraplats vid Fårö. Jag tror den tiden kan vara lite fel. Dehler 36 Stormsteg följer på tredjeplats medan Estniska Reval Café rasat i listan under natten.

I ORCi Big Boat har Blixt tagit ledningen vid Fårö före Minnic, Brenta 60. Dessa har passerat vid Östergarn och styr mot Hoburgen.

SRS A ska X-43 Snuffels ha tagit ledningen. Den rapporteringen tycker jag ser fel ut. Jag tror det är Wonderboo som leder här och IT Advisor föjler med Naomi på tredjeplats. Farr 30 Happy Yachting som ju gick väster om Gotska Sandön har fallit till 25:e plats. Kanske var det en miss att hålla västerut.

I SRS B är det också en hel del omkastningar i litorna. Det kan bero på att det är ganska jämt och att rapporteringarna sker av seglarna själva och då blir det kanske nån minut hit eller dit.Diva 39 Silverfågel, J/109 Matador och Grand Soleil 37 Amarone håller täten just nu, och det är knappast oväntat.Team Harken, Corby 33 har tappat en hel del.

I SRS Big Boat leder Rothmans med en timme före finska Tokio. Hyundai är trea och hade säkert varit nära ledning om de inte seglat fel vid Sandhamn i går och fått vända.

I SRS C leder favoriten La Dolce Vita. Tvåa ligger Linjett 33 Serenity. Där är det åter osäkert. De låg nämligen 28 vid Sandhamnspasseringen och enligt kartan har de ännu inte passerat vid Fårö. X-332 Trixie är den som är tvåa och Mithril trea. Idel favoriter. Flera långsammare båtar har dock en bit kvar till Fårö och kan klämma sig in högt upp. Jag tänker då främst på Scampi Boj Boj.

I Doublehandklassen har Pac-Man fått ge sig och där leder nu Sun Fast 3600 Groovie före Dehler 34 DD Funny Too. Inga skrällar det heller. Även Blur har tappat lite och anar att de snabba båtarna har missgynnats lite av mer motvind under natten. Även She Devil verkar ju ha tappat lite.Och precis nu kom tiden in på Eländet som placerar dem i topp. Mumm 36 Shogun har inte fått någon tid men bör ligga på topp fem. Och Maxi 77 Any Day passerar snart vid Fårö och är också med bra.

Det kan väl konstateras att det är ganska tajt mellan båtarna i de flesta klasser. Inget är avgjort ännu. Det blir ju så när vägvalet är minimalt. Men det gäller trots allt att jobba och slita för att hålla fart. Några minuters tapp kan göra flera placeringar.

Medan jag nu har skrivit detta har Hyundai nästan nått Hoburgen. Ett par slag väntar runt den gul-svarta pricken och sedan kan de falla av norrut med sikte på Visby. Dock har jag uppgifter på att det blåser Nordväst vid Burgsvik så det kanske till och med kan bli nått slag för att gå fria för Gotlandskusten på väg norrut.

För er som vill följa racet på nära håll: www.ksss.se

Och just nu funkar live-kameran på Solidtango som seglar i doublehanded-klassen. Skön segling i solen med coden hissad.


tangosailing.nu drivs av Niklas Qvarnström