KSSS och ÅF Offshore Race instiftar ”IOR Classic”

I sommar är det 80 år sedan KSSS arrangerade den första kappseglingen runt Gotland. Det vill vi givetvis uppmärksamma på olika sätt och inte minst göra årets kappsegling – ÅF Offshore Race 2017 – till en stor fest. Det gäller både under de fyra dagar som Race Village är öppet på Skeppsholmen och under själva kappseglingen som startar söndag 2 juli.Samtidigt instiftar vi en ny klass: IOR Classic

När Gotland Runt var som störst, dvs. åren runt 1990, deltog mellan 400 och 500 båtar. Då var Sandhamn så fullt att båtarna låg i sex led från bryggan. Den absolut vanligaste båttypen var havskryssare designade under sjuttio och tidigt åttiotal i 29–33 fots storleken. Stora entypsklasser som Scampi, Ballad, Linjett 32, Comfort 30 och Scanmar 33 fyllde fälten.

Men där fanns givetvis även klassiska träbåtar och större maxi-raters och Whitbreadbåtar. De klassiska träbåtarna fick sin egna klass 1991, ”Classic Yachts”. Två år tidigare hade Whitbreadbåten ”The Card” stulit rubrikerna efter kollisionen med båten ”Puls” strax före starten.

När vi nu firar 80 år vill vi passa på att framhäva de mindre havskryssarna som gjorde seglingen till den stora folkfest det var då, liksom nu. Därför instiftar vi “IOR Classic”. Den delas ut till bästa båt konstruerad för IOR, fram till och med 1982. Vinnaren tas från den gemensamma totallistan i SRS.

Inför sommarens ÅF Offshore Race har vi ändrat regelverket med syftet är att göra det enklare och billigare att vara med. Bland annat har kravet på livflotte tagits bort och reglerna för hur man skall kunna reva storseglet. 

International Offshore Rule (IOR) var en mätregel för kappsegling som användes globalt under 70- och 80-talen och som låg till grund för entonnare, halvtonnare mfl klasser. 

Regeln fick stor betydelse och uppmuntrade till båtar med relativt stor maxbredd (vilket förkortade den mätta längden), smal vattenlinje och begränsad stabilitet. Detta gjorde att besättningens vikt fick allt större betydelse vartefter båtarna utvecklades. 

Mätningen av skrovet baserades på punktmått samt omfångsstationer vid för och akter. Detta ledde till att skrovformerna ofta tenderade att förvrängas lokalt för att optimera vid mätstationerna och ”lura” regeln, vilket ofta gav ett karaktäristiskt bulligt utseende vid maxbredden och, i många fall, en snörpning av akterpartiet.

IOR ersattes under tidigt 1990-tal av ett nytt mätsystem, International Measurement System (IMS) som sedermera blev ORCi.

Du som funderar på att segla ÅF Offshore Race för första gången, klicka på länkarna nedan.